Основні завдання проекту: розширювати знання дітей про
природу рідного краю, дати уявлення про рослини рідного краю, які занесені до
Червоної книги України, розвивати пізнавальні інтереси, вчити співпрацювати з
дорослими, формувати навички роботи в групах, викликати в учнів захоплення
красою рідного краю.
Характер проекту: інформаційно-пошуковий, колективний, середньої
тривалості.
Учасники проекту: учні , батьки, вчитель.
Очікувані результати: пробудити інтерес до природи рідного
краю, зацікавити проектною діяльністю.
Основні етапи роботи над проектом
І. Підготовчий етап
1. Зацікавленість учнів майбутнім проектом (екскурсія до
Ботанічного саду)
2. Визначення та обговорення з учнями теми і завдань
проекту.
ІІ. Планування проектної діяльності
Обмірковування шляхів розвитку проблеми.
Визначення джерел інформації ( ресурси Інтернету,
енциклопедії, довідкова література, художні книги).
Формування груп («Природолюби», «Природозахисники»,
«Флоропізнайки», «Айболити», «Актори», «Митці»). Розподіл доручень між
учасниками груп, визначення часу, необхідного для виконання завдань.
Підбір матеріалу.
Визначення форми презентації проекту: створення
мультимедійної презентації, оформлення плакату «Охороняй рідну природу».
ІІІ. Реалізація проекту.
Підготовка та створення мультимедійної презентації.
Огляд ілюстративного матеріалу.
Складання плану проведення уроку.
ІV. Захист і презентація проекту « Охорона рослин рідного
краю»
Урок – презентація проекту
Мета уроку: продовжити знайомство з світом рослин, його
різноманіттям, виховання бережливого ставлення до природи, бажання охороняти і
примножувати її багатства і красу
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, імітована
галявина, сигнальні картки, обладнання для гри «Збери квітку», плакат «
Охороняй природу рідного краю», відео-кліп «Ніжний аромат весни» на музику Ф.
Шопена «Весняний вальс».
І. Організаційний момент. (На слайді - галявина)
Сьогодні чекає галявина нас,
Урок, друзі, свій починаємо вчас.
Щоб встигнути все подивитись, пізнати,
То треба скоріше вже нам починати.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Інтерактивна вправа
«Мікрофон».
Як називається наша Батьківщина?
Як називається наше рідне місто?
Що прикрашає наше місто?
Для чого нам потрібні рослини?
Чи потрібно їх охороняти?Для чого?
Що треба робити кожному з нас, щоб рідний край став ще
кращим?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
У кожної людини рідний край – це місце, де вона народилася,
живе, учиться, працює. Кожне дерево, квітка, травинка – це частина природи,
частина рідної землі. Природа подарувала їх людям назавжди. Людина живе серед
природи, і тому зобов`язана її берегти. Адже від того, як ми будемо ставитись
до землі, води, повітря, рослин – буде залежати наше майбутнє.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя. Сьогодні ми презентуємо свою роботу над
проектом
« Охорона рослин
рідного краю»
Очікування від уроку.
Сьогоднішній урок буде (цікавим, змістовним)
Ми навчимося (працювати в групах)
V. Презентація проекту
Для роботи над проектом були створені групи: «Природолюби»,
які вивчали легенди, вірші, прикмети, загадки про рослини, «Природозахисники» -
досліджували рослини, занесені до Червоної книги, «Флоропізнайки» - шукали
цікавинки про природу, «Айболити» - вивчали лікарські рослини, «Актори» - вчили
вірші, розучували ролі, «Митці» - замальовували рослини, занесені до Червоної
книги.
Слово надаємо нашим акторам. ( На галявині чути спів пташок)
Гей, друзі, сюди!
Тут така класна галявина! І квітів багато!
Як чудово! Будемо завжди приходити сюди.
Давайте відпочинемо, поїмо на свіжому повітрі. В мене
з`явився страшенний апетит.
( Діти їдять, сміються, кидають кругом себе порожні пляшки,
пакети, папір).
Ну, не так уже і гарно тут. Підемо наступного разу на іншу
галявину.
А мені треба додому квітів побільше нарвати.
А я ще й гілок наламаю для стріл. (Діти ідуть з поляни).
(Вибігає дівчинка на поляну.)
Ой, що тут трапилось? Що з вами любі квіти?(До дітей)
Куди ви? Що це ви тут наробили? Ану повертайтеся швидко і
приберіть після себе!(Діти повертаються і прибирають).
Ось так, ось так. (Прибирають сміття). Коли зриваєш квіточку
– вона в`яне, коли ловиш жука – він помирає. Знайте! До природи можна
доторкнутися тільки серцем! Я хочу, щоб ви це зрозуміли!
Так, так ми більше не будемо нищити природу. (Разом)
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром
Гілки не вжни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Слово вчителя.
Діти, а якої шкоди можна завдати рослинам? (Збирати букети,
витоптувати квіти, ламати гілки дерев, розводити вогнища.)
А тепер продовжимо подорож по лісу і слово надаєм нашим іншим групам
(На слайді – підсніжник)
«Природолюби» У
проміннях сонця ніжних,
Край веселого струмка,
Білий, росяний підсніжник
Раптом блиснув з – під листка.
«Флоропізнайки» Своїм гострим, як спис, листочком,
підсніжник пробиває землю, торішнє листя, навіть сніг. Таку велику силу надає
цибулина, з якої він проростає.
«Природолюби» У народі підсніжники називають молочною
квіткою, ще – сніговим дзвіночком.
«Природозахисники» Ні в якому разі не виривайте підсніжників,
особливо з цибулинкою. Підсніжники потребують охорони і занесені до Червоної
книги України.
«Митці» прикрашають галявину квіткою підсніжника.
(На слайді – пролісок)
«Природолюби» Я найперша зацвітаю,
Синім
цвітом серед гаю,
Відгадайте,
що за квітка?
Бо
мене не стане влітку.
«Флоропізнайки» Це пролісок, перша весняна квітка.
«Природозахисники» Ці квіти не можна рвати, особливо
великими оберемками. Вони охороняються і занесені до Червоної книги України.
«Митці» прикрашають галявину квіткою проліска.
(На слайді – сон-трава)
«Природолюби» Ще холодні в лісі ранки,
Сніг
ще в лузі дозріва;
Та
розкрила на світанку,
Сині
очі – сон-трава.
«Флоропізнайки» У сон-трави багато народних назв. І
дзвіночок, і сон-зілля, сончик. А ще ця квітка покрита волосками. ЇЇ називають
бобриком.
«Айболити» Ще діти повинні знати, що сік цієї чарівної
квітки містить отруту.
«Природозахисники» Сон-трава така пухнаста, красива,
незвичайна, що її так і хочеться зірвати. Тому сон-трава під загрозою знищення
і занесена до Червоної книги України.
«Митці» прикрашають галявину квіткою сон - трави.
(На слайді – нарцис)
«Природолюби» Струнка ніжка,
Чарівна усмішка,
Білий комірець,
Їх аромат – краси вінець!
«Флоропізнайки» Нарцис – улюблена квітка багатьох людей. В
Українських Карпатах є ціла долина нарцисів.
«Природозахисники» Не так уже й чудово живеться нарцисам. Їх
у природі все меншає, тому ці квіти занесені до Червоної книги.
«Митці» прикрашають галявину квіткою нарциса.
(На слайді – конвалії)
«Природолюби» Дзвіночки – перлинки на ніжці тоненькій,
Такі
запашні і тендітні такі.
В
широкому листі, немов у гіллі,
Ховають
під сонцем голівки свої. Це конвалія.
«Флоропізнайки» Слово «конвалія» в перекладі означає квітка,
яка цвіте у травні.
«Природозахисники» Конвалія знаходиться під загрозою
знищення і занесена до Червоної книги.
«Айболити» Коли конвалія відцвіте, утворюються ягідки, які є
отруйними. Але з квітів конвалій виготовляють ліки від хвороб серця.
З квіток конвалій ще роблять пахучі парфуми.
«Митці» прикрашають галявину квіткою конвалії.
(На слайді медунка)
«Природолюби» У лісі веснянім
Цікава рослина:
Ось квітка рожева,
Тепер стала синя.
«Флоропізнайки» Як тільки розцвітає квітка, вона рожевим
кольором приваблює до себе комах. Через день рожева квітка перетворюється на
синю.
«Айболити» Ще цю квітку називають «смоктунець». Не тільки
бджілки, а й люди полюбляють смоктати солоденький нектар із цих квіток і він
дуже корисний, особливо від простудних захворювань.
«Природозахисники» Медунка знаходиться під охороною і
занесена до Червоної книги.
«Митці» прикрашають галявину квіткою медунки.
VІІ. Підсумок презентації
Слово учителя. Не тільки ці рослини занесені до Червоної
книги. Зараз їх нараховується аж 531 вид.
Давайте подивимося, що то за книга, про яку ми сьогодні
стільки разів згадували. (Слайд Червона Книга)
Спеціальна комісія склала список тварин і рослин, що
перебувають на межі зникнення, і список рідкісних видів. Вчені вирішили назвати
цей список Червоною книгою, таким чином взявши всіх тварин і рослин цього
списку під охорону.
Є такі рослини, які ще не занесені до Червоної книги. Ви повинні запам`ятати:
охороняти треба всі рослини в природі – і рідкісні, і ті, яких ще багато, бо
без рослин життя на Землі неможливе.
Робота в групах. «Забави для кмітливих». Гра «Збери квітку»
(Вибрати пелюстки із назвами рослин, які охороняються. Швидко скласти квітку)
(Перевірка на слайді)
Гра «Червоний, зелений» (Слайд)
Коли заходжу у ліс, то:
бігаю, збиваю гілля палкою, роблю все, що хочу;
дбайливо ставлюся до кожної травинки чи квітки;
все, що залишилось від пікніку, залишаю на галявині;
нариваю великі букети квітів;
все, що залишилось від обіду, збираю і складаю у сміттєві
пакети;
не галасую, не нищу природу, не витоптую рослини.
Оформлення плакату « Охороняй природу рідного краю».
Робота в групах (На партах заперечувальні знаки. На них зображені
малюнки: не ламай гілля дерев, не зривай квіти, не топчи рослини, не псуй кору
дерев, не пали вогнище у лісі. Діти
розфарбовують малюнки і наклеюють на плакат)
VІІІ. Підсумок уроку.
Чи справдились ваші сподівання?
Що найбільше сподобалось на уроці?
Чи будете охороняти природу?
Я думаю, що від сьогодні ви станете справжніми охоронцями
природи і завжди будете охороняти рідну природу. За сумлінну роботу на уроці ви
всі нагороджуєтеся емблемою охоронця природи. (На екрані відео-кліп «Ніжний
аромат весни» на музику Ф Шопена «Весняний вальс».)
Учитель читає вірш
В Червону книгу ми занесли
Світ
неповторний і чудесний,
Що
поступово вимирає,
Давно
рятунку в нас благає.
Невже
в майбутньому на світі
Не
будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії
й фіалки ніжні,
І
вісник березня – підсніжник.
Невже
ми більше не побачим,
Як
сон-трава росою плаче?
Троянда
степу, квітка мрії,
Жар-цвітом
землю не зігріє?
Ми
всі господарі природи,
Тож
збережемо її вроду!

|