Система нахилів, схильностей і
здібностей у комплексі й є найважливішою рушійною силою самовираження
особистості, яка забезпечує виконання
нею діяльності на високому рівні та досягнення значного успіху.
Психологічна
характеристика
обдарованої
особистості
Структура розвиненої обдарованості складається з трьох основних
підструктур:
1. Розвиненої пізнавальної активності, яка базується на
високому рівні сенсорних (увага, сприймання, пам’ять) та інтелектуальних
(дивергентне і конвергентне мислення, критичність мислення, здатність до
узагальнення і прогнозування) здібностей.
2. Творчої інтерпретації пізнавального досвіду (вміння порівнювати, зіставляти, аналізувати,
бачити нове, реконструювати раніше створене, оригінальний підхід до вирішення
проблем, варіативність у розв’язанні завдань).
3. Емоційної захопленості діяльністю (інтерес, енергійність,
висока харизма, впевненість в успіху та «відновлення» в разі невдачі ).
Характеристика обдарованої дитини:
1. Має хорошу пам’ять, добре розвинуте абстрактне мислення;
2. Як правило, дуже активна і завжди чимось зайнята;
3. Висуває високі вимоги до себе, боляче сприймає суспільну
несправедливість, гостро розвинуте почуття справедливості;
4. Наполеглива у досягненні результату у сфері, яка її
цікавить, для неї характерний постійний творчий пошук;
5. Хоче вчитися і досягає у навчанні успіху;
6. Здатна краще за інших займатися самостійною діяльністю;
7. Уміє фантазувати, критично оцінювати навколишню дійсність
і прагне проникнути у суть речей і явищ;
8. Ставить багато запитів і зацікавлена у відповідях на них;
9. Урок для неї цікавий лише тоді, коли використовуються
дослідницькі методи;
10.
Виявляє інтерес до читання, має великий
словниковий запас;
11.
Охоче виконує складні й довгі завдання;
12.
Уміє добре розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно й
дедуктивно мислити, здійснювати логічні операції;
13.
Ставить перед собою завдання, виконання яких
вимагає багато часу;
14.
Їй притаманне перебільшення почуття страху,
емоційна залежність і незбалансованість.
Рекомендації та поради для психологів
У роботі з обдарованими дітьми діяльність практичного
психолога повинна бути орієнтована у двох напрямках: превентивному та
реабілітаційному. Превентивні дії мають включати раннє розпізнання оптимальних
умов розвитку. Реабілітацію слід спрямувати на раннє виявлення здібних дітей,
які мають труднощі у соціальній адаптації, і надання їм своєчасної допомоги, не
чекаючи, коли проблеми стануть нездоланними.
Психолог повинен проводити з учителями і батьками
розумово обдарованих дітей регулярні (1-2 рази на півріччя) та за ситуативною
необхідністю бесіди щодо їхніх психологічних особливостей.
Слід добре пам’ятати: якщо виникають проблеми між
учителями і розумово обдарованим учнем, причину треба шукати насамперед у
педагогові.
Рекомендації вчителям
Небажано приділяти надто багато уваги ігровому навчанню з
виразним елементом змагальності. Учитель
найчастіше буде переможцем, що може викликати неприязнь інших дітей і не
сприятиме створенню атмосфери загальної
зацікавленості.
Не радимо підносити обдарованих дітей на «п’єдестал» чи перетворювати їх на вундеркіндів в очах
інших. Їхній успіх належним чином оцінять, а недоречне підкреслення
винятковості часто породжує роздратування, ревнощі, відторгнення замість
очікуваних позитивних реакцій. Але
неприпустима й інша крайність – навмисне публічне приниження унікальних
здібностей, особливо саркастичні зауваження
щодо них.
Доцільно
пам’ятати: здебільшого розумово обдаровані діти погано сприймають строго
регламентовані заняття, що повторюються.
Важко не погодитися з думкою, що пріоритет виховання все
ж залишається за сімейною системою цінностей.
Як треба поводитися батькам обдарованої дитини?
-
Зрозуміти й
усвідомити її неординарність;
-
Не ігнорувати
унікальність потенціалу;
-
Створити умови для
заохочення таланту;
-
Не проектувати на
обдаровану дитину власних захоплень та інтересів;
-
Не змушувати
надмірно захоплюватись улюбленою справою і не перевантажувати;
-
Створити атмосферу
творчості, не гасити інтерес;
-
Учити терпіння,
заохочувати за всі старання;
-
Тактовно, делікатно
допомагати;
-
Учити програми і не
сприймати будь – яку невдачу як трагедію;
-
Навчити дитину бути
якомога менш вразливою;
-
Учити опановувати
себе;
-
Робити все можливе,
аби дитина не занижувала свою самооцінку і водночас не виставляла надмірної
обдарованості напоказ;
-
Не прославляти її
над іншими дітьми в сім’ї ;
-
Якомога більше уваги приділяти фізичній
активності;
-
Ураховувати
індивідуальність.
Як не слід поводитися батькам?
-
Нехтувати
здібностями чи надмірно підносити їх;
-
Карати за
допитливість або настільки заохочувати, що це може призвести до зриву;
-
Драматизувати
невдачі;
-
Вважати, що з
дитиною не пощастило, і постійно їй цим дорікатися.
Поради обдарованим дітям
Перекладай власні
ідеї доступно для інших мовою, щоб вони сприймали свій внесок як такий,
що
|